Literární a dokumentová gramotnost - praktikum
Základní údaje o projektu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.16/02.0051
Operační program: Vzdělání pro konkurenceschopnost
Prioritní osa: 7.1 Počáteční vzdělávání
Oblast podpory: 7.1.1 Zvyšování kvality vzdělávání
Název výzvy: Jihomoravský kraj - Výzva č. 2 pro GP - oblast podpory 1.1.
Typ projektu: grantový
Finanční objem projektu: 1.131.205,-- Kč
Časový harmonogram: 1. 2. 2013 - 31. 10. 2014
Cílová skupina: Studenti Gymnázia Rájec-Jestřebí a jejich vyučující
Cíle projektu:
Obecným cílem projektu je podpořit čtenářství a rozvoj dovedností spjatých s literární a dokumentovou gramotností.
Konkrétními cíli projektu jsou příprava a zpracování základního metodického manuálu pro výuku čtenářských dovedností, tj. příprava modulárního výukového systému pro rozvoj čtenářské gramotnosti (stručná metodická příručka a navazující pracovní listy), a také příprava vzdělávacího plánu jednoletého seminárního praktika pro zájemce o prohloubení čtenářských dovedností v rámci předmětu Český jazyk a literatura. Všechny uvedené cíle jsou v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem (RVP), Školním vzdělávacím programem (ŠVP) i s požadavky nové státní maturity a současně posilují mezipředmětové vazby.
Hlavním výstupem bude obecný manuál a banka pracovní listů (V tištěné i elektronické podobě). Všechny cílové materiály jsou využitelné, resp. přenositelné i do jiných předmětů (např. pracovní list obsahující demografickou statistickou tabulku se uplatní jako příležitost k praktickému cvičení i v předmětu společenské vědy nebo třeba v zeměpisu, přičemž obecná metodická východiska zůstávají v platnosti).
Na zpracování cílových materiálů budou participovat členové realizačního týmu ve spolupráci se svými studenty. Vytvářené pracovní listy budou dle možností rozvrhu ihned testovány, reflektovány a využívány ve výuce, což znamená, že již při vytváření metodického manuálu a pracovních listů bude pozitivně ovlivňována úroveň čtenářské gramotnosti studentů.
Stručný obsah projektu:
Projekt se soustřeďuje na metodologickou přípravu seminárního praktika pro zvýšení úrovně literární a dokumentové gramotnosti a na přípravu modulárního výukového systému k rozvoji čtenářské gramotnosti. Projekt v souladu se Školním vzdělávacím programem, s požadavky na novou maturitu a s ohledem na nízkou úroveň literární gramotnosti současných studentů prohlubuje a inovuje výukové metody nejen v českém jazyce a literatuře, ale v rámci podpory tzv. funkční gramotnosti přesahuje do všech předmětů, ve kterých se pracuje s texty nebo s textovým zadáním (společenské vědy, dějepis, zeměpis, biologie apod.). Všechny aspekty projektu jsou zaměřeny na dovednosti využitelné i v běžném životě a podporují rozvoj čtenářství a funkční vzdělanosti obecně. Projekt je určen žákům Gymnázia a Střední odborné školy Rájec-Jestřebí a na jeho realizaci se budou podílet vyučující této školy.
Klíčové aktivity
1. Zpracování manuálu pro výuku čtenářské gramotnosti formou modulárního systému
2. Tvorba pracovních listů
3. Inovace osnovy literárního semináře
Přínos pro cílovou skupinu:
Studenti, kteří se zúčastní projektu, zlepší své čtenářské dovednosti, tj. zvýší vlastní literární a dokumentovou gramotnost. To v současnosti znamená, že zvýší svoje šance na studijní úspěch (maturita, přijímací řízení na VŠ) a získané dovednosti pak využijí i ve vysoce konkurenčním prostředí trhu práce s informacemi). Pracovníkům školy přinese účast v projektu zpestření a zefektivnění výuky, metodickou inovaci a samozřejmě i banku dlouhodobě využitelných cvičných úloh. Projekt by měl rovněž posílit mezipředmětový dialog. V neposlední řadě bude přínosem pro pracovníky školy i prezentace jejich práce.
Výstup projektu: Metodický manuál aneb příručka pro výuku čtenářských dovedností formou modulárního systému
Číslo výběrového řízení a název | Dokumentace | Výsledek |
VŘ 40/13 |
- Výzva k podání nabídek - Zadávací dokumentace - Příloha č. 1 - Příloha č. 2 |
.
mapa
Meteostanice