Inovační přístup k aktivizaci studentů
Inovační přístup k aktivizaci studentů v rámci mezipředmětových vztahů humanitních oborů - český jazyk, dějepis a latinský jazyk
Základní údaje o projektu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/03.0013
Operační program: Vzdělání pro konkurenceschopnost
Prioritní osa: 7.1 Počáteční vzdělávání
Oblast podpory: 7.1.1 Zvyšování kvality vzdělávání
Název výzvy: Jihomoravský kraj - Výzva č. 3 pro GP - oblast podpory 1.1.
Typ projektu: grantový
Finanční objem projektu: 699.940,-- Kč
Časový harmonogram: 1. 4. 2011 - 30. 6. 2012
Cílová skupina: Studenti Gymnázia Rájec-Jestřebí a jejich vyučující
Cíl projektu:
Cílem projektu je zvýšení zájmu o výuku latinského jazyka a vytvoření mezipředmětových vazeb s českým jazykem a literaturou a dějepisem. Práce na čítance bude směřovat k úzké spolupráci se studenty a k rozvíjení hlavních klíčových kompetencí. U studentů bude rozvíjet požadovaný kritický přístup k textu a schopnosti jeho rozboru a tím naplní kompetenci k řešení problémů a kompetenci k učení. Při spolupráci se studenty se bude přihlížet i k jejich pohledu a názoru na jednotlivé texty vznikající čítanky a tím se u nich podpoří schopnost efektivního vyjádření svého názoru v souvislosti s kompetencí komunikativní. Aktivní spolupráce studentů při stanovování a dosahování společného cíle při práci s texty rozvíjí požadovanou kompetenci sociální a personální. Práce s čítankou bude vedena tak, aby směřovala k rozšiřování poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, na kterých je vystavěna evropská civilizace, jejíž antická i středověká vzdělanost měla svůj základ právě v latinském jazyce a tím bude naplněna i kompetence občanská. V rámci komunikace se studenty při vzniku a výběru textů do latinské čítanky budou mladí lidé rozvíjet svůj osobní i odborný potenciál, vlastní iniciativu a tvořivost tak, jak je požadováno v kompetenci k podnikavosti. Již v prvním roce projektu dojde k vytvoření čítanky nebo její části a bude zajištěna její propagace a již v tomto roce bude probíhat výuka podle postupně dokončovaných částí. Po dobu vytváření čítanky budou texty dány k posouzení vyučujícím latinského jazyka na gymnáziích v regionu. Výstupem projektu bude nově vytvořená publikace Latinská čítanka a dojde k inovaci školního vzdělávacího programu.
Stručný obsah projektu:
Cílem projektu je zvýšení zájmu o výuku latinského jazyka a vytvoření mezipředmětových vazeb s českým jazykem a literaturou a dějepisem. Připravovaná publikace umožní procvičování gramatiky, poznávání latinské kultury prostřednictvím různých literárních děl, navázat a prohloubit poznatky získané v hodinách literatury a dějepisu. Na vytvoření se bude podílet tým vyučujících těchto předmětů. Čítanka se zaměří především na to, aby ke čtení latinských textů mohli studenti přistoupit co nejdříve, motivovat je a zvýšit tak atraktivitu předmětu. Současně s tímto dojde k posílení mezipředmětových vztahů a ke konfrontaci poznatků získaných v češtině a dějepisu. Výstupem projektu bude již uvedená Latinská čítanka v tištěné i v elektronické podobě. Celá práce na projektu směřuje k úzké spolupráci se studenty a k rozvíjení hlavních klíčových kompetencí. Čítanka je určena především studentům gymnázií, ale mohou ji využít i další studenti latiny na středních školách, kteří tvoří cílovou skupinu.
Klíčové aktivity projektu:
1. Výběr materiálu s ohledem na mezipředmětové vazby a vlastní tvorba čítanky
2. Konzultace s relevantními subjekty
Přínos pro cílovou skupinu:
Přínosem pro studenty bude kvalitnější příprava ke studiu na vysokých školách. Povede k lepšímu pochopení jazyka a kultury, na jejímž odkazu staví celá naše západní civilizace. U jednotlivých ukázek se objeví krátký úvod seznamující čtenáře s autorem a hlavními myšlenkami díla. Výběr textů bude přizpůsoben tak, aby jednotlivé gramatické jevy, které budou v hodinách probírány, bylo možné procvičit na originálním textu. Studenti by tak mohli ihned v praxi využít a ověřit si teoretické vědomosti získané při výuce. Rozborem textů by navíc pronikli hlouběji do struktury jazyka a mohli s ním do budoucna snáze pracovat. Za vlastním textem bude vždy následovat malý slovníček, kde budou také zachyceny obtížnější gramatické jevy. U středověkých a novověkých ukázek budou studenti upozorněni na jazykové odlišnosti latiny v těchto obdobích oproti latině klasické. Při výběru textů by se bral ohled především na to, aby se zde objevily ukázky různé obtížnosti. To by umožnilo používat čítanku již v prvních měsících výuky latiny. Od jednodušších textů by postupně studenti přecházeli k obtížnějším a využívali by tak tuto práci během celého studia latiny.
Jedním z výstupů projektu je Latinská čítanka - obálka, text čítanky
Zájemci o Latinskou čítanku se mohou obrátit na vedení školy na telefonu 516 432 181 nebo e-mailem kancelar@gymnaziumrajec.cz
Číslo výběrového řízení a název | Dokumentace | Výsledek |
VŘ 27/11 |
- Výzva k podání nabídek - Zadávací dokumentace - Příloha č. 1 - Příloha č. 2 |
výběrové řízení zrušeno |
VŘ 36/11 - dodávka výpočetní a didaktické techniky |
- Výzva k podání nabídek |
Výsledek výběrového řízení |
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY
.
mapa
Meteostanice