Mezinárodní vztahy
V příštím roce plánuje Gymnázium Rájec-Jestřebí uvést nový předmět – mezinárodní vztahy. Obvykle si dokážeme představit vztahy mezilidské a osobní, ale mezinárodní? Název sám nám moc nepomůže, mezinárodní vztahy jako vědecká disciplína totiž spíše než vztahy „mezi národy“ (i toto téma je ale někdy přítomno) studují většinou to, co je nad úrovní či vně státu – zahraniční politiku, vztahy mezi státy, nadnárodní organizace, globalizaci, globální problémy a spoustu dalších témat.
Mezinárodní vztahy? K čemu?
Proč by nás ale mělo zajímat, co se děje vně České republiky? Protože žijeme v globálním světě, kde jsou různé jeho části napojeny jedna na druhou. Ještě nikdy v historii nebyl svět tak propojený jako právě teď. Globální svět nám dnes a denně klepe na dveře. I nejzapadlejší kout naší republiky je „globální“ – součástky v přístrojích z dalekých zemí, oblečení, nábytek a zahraniční auta, to všechno proudí do všech oblastí našeho státu. Globální svět do našeho života ale neproniká jen materiálně, šíří se také myšlenky – cvičíme jógu, používáme cizokrajné recepty, sledujeme zahraniční seriály nebo komunikujeme s lidmi na opačné straně světa z pohodlí svého pokoje. V nepříjemné formě se pak globální svět zhmotňuje ve formě epidemie koronaviru šířící se po celé zeměkouli.
Mezinárodní vztahy, co a jak?
Našim studentům bychom rádi nabídli příležitost do globálního světa nahlédnout a pochopit ho. V občanském životě totiž nejde jen o to ovládat plynule mateřský jazyk, matematiku či biologii, je také dobré umět chápat a interpretovat svět kolem sebe. V předmětu bychom proto měli probrat aktuální témata jako jsou globalizace a její odraz v životě člověka, chudoba, životní prostředí, ale také válka a mír, tedy témata, která jsou důležitá pro lidstvo i jednotlivce. Stranou nemůže zůstat ani Evropská unie, jíž jsme součástí. Unijní legislativa dnes totiž tvoří významnou část zákonů v ČR. Strukturální a jiné fondy hrají důležitou roli v ekonomice a společnosti ČR, stejně jako unijní jednotný vnitřní trh. Evropská unie je tedy téma, v němž bychom se rozhodně měli vzdělávat. Věnovat bychom se měli také možnostem vzdělávání v zahraničí a dalším zajímavým tématům. Místo by měly mít i náměty, jež vzejdou od studentů, tedy taková témata, která zajímají je samotné.
Aby byla výuka pestřejší, měli by se v ní objevit také zajímaví externí hosté, kteří se se studenty podělí o své praktické zkušenosti. Předmět počítá i se zapojením studentů, kteří nebudou pouze pasivně přijímat informace, ale s pomocí různých aktivit a diskuzí se budou sami podílet na jeho výsledné podobě. Velký prostor by měl být věnován i sledování edukačních videí, diskuzi nad nimi, spolupráci v pracovních týmech a učení se umění argumentace.
.
mapa
Meteostanice