Mediální výchova na Gymnáziu v Rájci-Jestřebí
Mediální výchova? Co to je? Předmět mediální výchova odráží vzrůstající význam médií v životě člověka. Média, ať už ve své historické či současné podobě, měla, mají a budou mít na život člověka silný dopad, a proto je nutné téma zohlednit při školní výuce. Předmět mediální výchova si klade za cíl seznámit studenty s principy přenosu informací ve společnosti, jeho historií a rolí médií v tomto procesu. Cílem je, aby studenti dosáhli takzvané mediální gramotnosti, tedy byli schopni chápat vývoj a roli médií i prakticky ověřovat a vyhodnocovat obsah a informace, s nimiž se v dnešním světě setkají.
Důraz je kladen na interaktivitu, hravost a praktičnost výuky. Studenti by neměli být pouze pasivními příjemci, ale také aktivními tvůrci, což se děje v rámci týmové spolupráce na tvorbě textů a videí. Součástí jsou také edukační videa a filmy zrcadlící vývoj médií a současnou mediální realitu. Studenti se seznámí s prací novináře, ale také s negativními aspekty, jež se s mediálním světem pojí. Významným prvkem při výuce mediální výchovy je prostor pro otevřenou diskuzi probíraných témat, podnětů a připomínek samotných studentů.
Předmět tak stojí na třech pilířích – interaktivita (zapojení studentů, týmové práce, diskuze), využití technologií (promítané filmy, využití multimédií a softwaru při skupinových úkolech) a praktičnost (využitelnost nabytých znalostí a dovedností v praktickém životě).
A co na mediální výchovu říkají studenti? Mediální výchovu jako samostatný předmět jsme do našeho vzdělávacího programu na Gymnáziu v Rájci-Jestřebí zařadili teprve v letošním školním roce. Nyní se již zvolna blížíme ke konci prvního pololetí, a protože nám na jejich názoru záleží, zeptali jsme se studentů, jak oni vnímají mediální výchovu. Studenti, kteří se ankety zúčastnili, uznávají důležitost mediální gramotnosti a považují předmět mediální výchova za přínosný. Prostor věnovaný mediální gramotnosti na naší škole pak považují za dostatečný.
Studenti předmět chválí, ale jsou schopni i kritiky, což je naprosto v pořádku. Konstruktivní kritika je snad ještě důležitější než chvála, protože nám poskytuje prostor pro zlepšování. Stále je tak předmět kam posouvat.
V příštím pololetí nás v mediální výchově čeká praktičtější část výuky, kde si studenti sami vyzkouší fact-check a budou debatovat nad vlivem technologií, zejména sociálních sítí, na jejich životy. Doufáme také, že je zaujme atraktivní beseda s novinářem, je tedy mnoho věcí, na které se mohou studenti těšit!
Mgr. Jan Kovář, učitel Gymnázia Rájec-Jestřebí
.
mapa
Meteostanice